Foto Universalis: Mariska van Zutven

Als fotograaf houd ik me bezig met het ordenen van tijd. Waaraan herken ik 'nu' in een foto? En waaraan herken ik 'vroeger' in een foto? Ik speel met de tijd in mijn foto's en maak mijn kinderen de ene keer expres kinderen van de 21e eeuw. Herkenbaar aan hun hedendaagse kledingstijl en aan moderne speelgoed zoals mp3-speler en nintendo DS. In andere foto's probeer ik juist het tijdloze van jeugd te laten zien. In deze foto's zoek ik naar het algemene, het overeenkomstige; naar situaties die we allemaal door alle tijden heen herkennen uit onze jeugd.
Ik zoek overeenkomsten en verschillen tussen mijn moeders jeugd, mijn jeugd en die van mijn kinderen. Ik registreer tijd omdat ik moet, voor mezelf, omdat ik daardoor de overeenkomsten en verschillen beter begrijp. Zodat ik vat krijg op de veranderingen. Omdat ik denk dat we allemaal schakels zijn in de tijd. Ik geef iets door. Zij nemen dat over, en voegen er de ingrediënten van hun eigen tijd aan toe. ... Zo gaat het volgens mij.